top of page
  • by Movilim-Shinuy

פיתוח חשיבה אסטרטגית. המשחק של הקיץ - 'קטאן'


אצלנו במשפחה, בכל חופש גדול, משחק קופסא אחר הופך להיות הלהיט של הקיץ. השנה מסתמן שהלהיט התורן הוא המשחק 'קטאן'. קטאן הוא משחק אסטרטגיה וכמו בחיים המשחק משלב חשיבה אסטרטגית עם מזל.

יש הרבה משחקי קופסא שמבוססים על אסטרטגיה, אך לתפיסתי קטאן מייצג בצורה טובה את הראייה וההבנה הנדרשות לצורך ניהול והתנהלות אסטרטגית בעולם 'האמיתי'. הבנה אסטרטגית היא מיומנות שמאפיינת לא רק מנהל עסקי אלא גם הורה וגם מורה ואחרים, כל אחד בתחום העיסוק שלו.

בלימודי מנהל עסקים לומדים את מודל SWOT לתכנון וניהול אסטרטגי ולבחינת יכולת הארגון לייצר יתרון תחרותי בסביבה שבה הוא פועל. המילה SWOT היא ראשי- תיבות של STRENGTHS (חוזקות), WEAKNESSESS (חולשות), OPPORTUNITIES (הזדמנויות), THREATS (איומים). על פי המודל עושים ניתוח של הכוחות הפנימיים של הארגון – חוזקות וחולשות וניתוח של הסביבה החיצונית בה פועל הארגון – הזדמנויות ואיומים.

המטרה בקטאן היא להשיג 10 נקודות. על מנת להשיגן, כל משתתף צריך להשתמש במשאבים שברשותו ובמשאבים נוספים שישיג במהלך המשחק. בעזרת המשאבים המשתתפים בונים ישובים, ערים, דרכים, צבא וכו' וכך צוברים נקודות.

בעולם של שינויים ותהפוכות, יצליח מי שברשותו מגוון אסטרטגיות פעולה, שקורא את המצב שלו ושל המתחרים כל הזמן, שרואה במתחרים שותפים פוטנציאליים לטווח קצר או ארוך, שמבין את 'מגרש המשחקים' בו הוא פועל ובוחר כל פעם מחדש איך לפעול לאור המידע שנמצא ברשותו. משחק 'קטאן' היא דרך נפלאה לתרגל חשיבה זו.

כולנו במשפחה לפעמים מנצחים ולפעמים מפסידים במשחק. מרתק ללמוד מחדות המחשבה, יכולת הניתוח, ראיית המשחק ואסטרטגיות הפעולה של כל אחד מהמשתתפים.

להלן דוגמאות לחשיבה נדרשת במשחק 'קטאן':

  • תכנון מטרות ביניים שיקדמו להשגת המטרה הסופית – החלטה על מטרות הביניים תהיה על פי המשאבים שנמצאים ברשותי או שחסרים לי (חוזקות וחולשות); המשאבים והאפשרויות שיש בסביבה שלי (הזדמנויות); ועל פי המשאבים שהמתחרים שלי חולשים עליהם, ההערכה אלו קלפים יש להם ביד ואלו מטרות ביניים הם רוצים לקדם (איומים).

  • פרישה של המשאבים המוגבלים שיש ברשות המשתתף בתחילת המשחק, באופן שיאפשר גישה למשאבים נוספים בהמשך המשחק – ראייה והבנה של האפשרויות השונות שמאפשרות לי להתקדם ולהתפתח, ואלו משאבים נדרשים עבורי בכל שלב של המשחק. פרישה נכונה של המשאבים וקריאה נכונה של לוח המשחק בתחילת המשחק מאפשרת שליטה טובה יותר בהמשך (לוח המשחק משתנה בכל פעם).

  • שימוש באסטרטגיות שונות להשגת נקודות במשחק - שימוש במגוון אסטרטגיות באופן שתואם למשאבים שברשותי ולנטיות האישיות של כל משתתף. ככל שמשחקים יחד מספר פעמים גדול יותר, מכירים טוב יותר את אסטרטגיית המתחרים ואז ניתן להעתיק אותה (הזדמנויות חדשות) או לנסות לחסום אותה (איומים).

  • השגת יתרון בעזרת תשומת לב שוטפת למשאבים ולאמצעים שנמצאים אצל המתחרים – תשומת לב לקלפים שהמתחרים מרימים וניתוח מיידי של האופן בו הקלפים יכולים לשמש עבורי או עבור המתחרים, מאפשרת קבלת החלטה על מהלכים ובסיס למו"מ או שיתופי פעולה.

  • ניהול משא ומתן ושיתופי פעולה – הסתכלות רחבה על המשחק היא הסתכלות על המשתתפים לא רק כמתחרים אלא כמשאב נוסף. בכל תור ניתן להחליף קלפים בין משתתפים. בחשיבה אסטרטגית מפותחת והבנה של רמת ההזדמנויות והאיומים בכל שלב, ההחלפה לא חייבת להיות קלף תמורת קלף. ניתן להציע מספר קלפים עבור קלף אחד ממתחרה, על מנת להשיג בנקודת זמן נוכחית משאב מסוים שחשוב עבורי. או לחילופין לדרוש ממשתתף יותר מקלף אחד עבור הקלף שאתן לו כי אני מזהה אצלו נקודת חולשה (לדוגמא, דחיפות בחסימת משתתף שלישי) ולכן יסכים לתת יותר עבור מה שיקבל. (המושג שימוש בנקודת חולשה של מתחרה יכול להתפרש כפעולה שלילית. אך זו פעולה שמתרחשת באופן יומיומי לא רק בעולם העסקים, אלא ביחסים בין כל אדם לאדם, באופן מודע או שלא מודע. החלפת המשאבים מתבצעת באופן ששני הצדדים מרוויחים ממנו. להלן דוגמא רווחת, ילד שמנצל נקודת חולשה של הורה, ונותן להורה שקט תמורת חטיף או זמן מסך. ומהכיוון ההפוך, הורה שמנצל נקודת חולשה של הילד, וקונה שקט באמצעות חטיף או זמן מסך).

  • התערבות במו"מ בין שני משתתפים כדי למנוע החלפת קלפים שיכולים להחליש אותי. ההתערבות תיעשה באמצעות ניתוח המהלך והצגה לצד השלישי איך המהלך יחליש אותו ולכן לא משתלם לו לבצע זאת או הצגת הצעה משתלמת יותר עבורו.

  • החלטה על מטרה סופית שונה מהמטרה המוצהרת (השגת 10 נקודות) וביצוע פעולות להשגתה - לדוגמא, לימוד וחיזוק מיומנויות אסטרטגיות אצל משתתף אחר (ילד, תלמיד, בוגר שמתרגל מיומנות).

מכל הדברים האמורים, אסכם בשלוש המיומנויות החשובות ביותר לתפיסתי, וכל עבודה ייעוצית עם מנהל סובבת אותם:

  1. גמישות מחשבתית – כאשר ברורה לי המטרה הסופית, אני יכול לשנות את תכנית הפעולה (=מטרות הביניים, היעדים), כאשר התנאים בשטח משתנים.

  2. קריאת המשחק כל הזמן ללא הפסקה. מה מצב כל שחקן, לאן ואיך כדאי להתקדם, מה החוזקות שלי ואיך אני משתמש בהן, מה החולשות שלי ואיך אני מחפה עליהם, מה ההזדמנויות שלי ואיך אני מנצלת אותם, מה האיומים עלי ואיך אני מונעת מהמתחרים לחסום אותי או לאיים עלי.

  3. משא ומתן ושיתופי פעולה. שמשמעותו איך להיעזר וללמוד משאר השחקנים.

אז יאללה, העולם הוא מגרש משחקים, בואו נשחק.

קטאן

קטאן

הצטרפות לרשימת התפוצה

תודה שהצטרפת!

bottom of page